CAPITOLUL 4
Yoga şi
ocultismul
Am văzut că MT este în esenţă o formă de
hinduism. Care e situaţia cu yoga? Este ea doar un mod nevinovat de destindere
a sufletului şi trupului? Sau, ca şi MT, este o formă subtilă de hinduism
importat?
Scopul yogăi este acelaşi cu cel al
hinduismului, adică contopirea cu Dumnezeu în felul hinduismului. Adeptul yogăi
trebuie să-şi dea seama că este una cu Brahma, Dumnezeul impersonal hindus cel
mai înalt.1 Exerciţiile fizice din yoga au ca scop să pregătească trupul pentru
schimbarea psihospirituală vitală necesară ca această idee să fie insuflată
conştiinţei şi fiinţei persoanei. Ca urmare, a vorbi despre o separare între
practicarea yogăi şi teoria ei este o absurditate. Din punct de vedere creştin,
mai rămâne de dovedit faptul că cele două aspecte se pot separa fără pericol.
"Eu fac yoga, dar hinduismul nu este implicat", este o afirmaţie
inexactă. Cei care fac doar "exerciţii yoga" riscă o luptă spirituală
în viaţa lor.
Practicile şi convingerile diferitelor
şcoli de yoga coincid, şi astfel diferite discipline orientale cuprind părţi de
karma, japa laya, raja, mantra, jnana, bhakti sau hatha yoga. De exemplu,
Maharishi de la MT numeşte MT karma yoga, iar karma yoga din Bhagavad Gita
implică faptul că diferitele ei activităţi se fac într-un mod dezinteresat şi
detaşat. Practicantul se detaşează de actele sale şi de consecinţele lor,
acţionează impersonal, fără dorinţă, şi în felul acesta îşi ispăşeşte karma. Ca
şi în MT, el continuă să acţioneze, dar detaşându-se de actele în sine.
Yoga
şi magia
Ar fi bine să observăm împreună cu Avalon,
o autoritate în materie, că yoga merge mână în mână cu magia. Meditaţia este
principiul activ al yogăi.
În literatura yoga de specialitate se
găsesc tot mereu avertizări cu privire la practicarea yogăi fără asigurarea
prealabilă a unei rezistenţe morale, mintale şi uneori fizice viguroase (Yama
şi Niyama). Lucrul acesta este în mare parte neglijat de mulţi oameni la ora
actuală.
Shree Purohit Swami avertizează:
"Oamenii uită că Yama şi Niyama
constituie temelia, şi că dacă aceasta nu este bine pusă, ei n-ar trebui să
practice poziţii sau exerciţii respiratorii. În India şi în Europa am întâlnit
trei sute de persoane care sufereau în mod permanent din cauza unor practici
rele. După examinare, medicii nu găseau nici o leziune organică şi, ca urmare,
nu puteau prescrie nici un remediu."
H. Rieker a zis: "Yoga nu e o glumă
nevinovată dacă ţinem seama de faptul că orice interpretare greşită în
practicarea ei poate produce moartea sau nebunia" şi că în kundalini
(hatha) yoga, dacă expiraţia "e terminată prea devreme, yoghinul e în
pericol de moarte imediată".
Este semnificativ că în Occident facem
yoga ca să obţinem ceea ce Orientul cere ca necesitate fundamentală chiar înainte
de a începe yoga: sănătatea fizică şi mintală. Yoga nu este niciodată cu
adevărat separată de cultura ei (hinduismul) şi de teoria ei (ocultă), iar cei
care îşi imaginează că nu fac decât poziţiile şi exerciţiile respiratorii riscă
pericole grave. Leziunile aduse creierului, bolile incurabile şi nebunia sunt
riscuri posibile dacă se comit erori în practicarea yogăi, potrivit cărţii Yoga
and Mysticism de Swami Prabhavananda. Rieker menţionează cancerul gâtului,
moartea, "tot felul de rele", sincope respiratorii sau cardiace,
stări neobişnuite de transă sau nebunie ca rezultat al "celei mai mici
erori..."Odată ce te-ai angajat cu adevărat în yoga, este suficient să nu
ţii cont de o singură exigenţă pentru a schimba în otravă un aşa-zis nectar.
Dereglarea
fizică, boala, chiar nebunia
E. Wood avertizează contra "riscului
iminent de dereglare fizică dintre cele mai grave, de boală, chiar de
nebunie". Mulţi oameni şi-au atras boli incurabile sau chiar nebunie
neglijând condiţiile prealabile din Hatha Yoga, şi "indiferent ce greşeală
în practicarea ei produce tuse, astm, dureri de cap, de ochi, de urechi şi
multe alte boli". Hatha Yoga Pradipika (2:15) spune:
"Aşa cum sunt îmblânziţi leii,
elefanţii şi tigrii, tot aşa trebuie să fie ţinută sub control prana (suflarea
- de fapt, prana este substanţa aşa-zis omniprezentă din spatele respiraţiei).
Dacă nu, ea îl poate ucide pe yoghin".
Textele referitoare la yoga conţin multe
avertismente de acest gen. Putem vedea problemele care se ridică atunci când
Wood spune: "Toate exerciţiile de Hatha Yoga sunt extrem de
periculoase" şi încurajează practicarea unei alte forme de yoga, raja
yoga, în timp ce Rieker spune: "A stăpâni Hatha yoga nu este decât o
condiţie preliminară pentru a stăpâni raja yoga".
Diferitele şcoli de yoga (hatha, raja,
jnana, bhakti, karma, japa, laya, etc.) nu sunt totdeauna uşor de separat, de
aceea e dificil să le defineşti în mod exact. Din faptul că yoga este definită
şi considerată ca fiind o practică fără pericol, nu trebuie să ne aşteptăm să-i
auzim pe mulţi vorbind despre aceste cazuri nenorocite, căci în general cauza
acestor rele este căutată în altă parte.
Yoga este cu adevărat ocultism pur, aşa
cum o dovedesc o serie de lucrări despre yoga şi ocultism.11 Aptitudinile
oculte sunt rezultatul foarte obişnuit al practicării yogăi, şi numeroasele
pericole ale ocultismului sunt evidente în multe studii dedicate acestui
subiect. Mishra, erudit în materie de yoga, autoritate în sanscrită, declară:
"În concluzie, s-ar putea spune că în
spatele oricărei cercetări metapsihice, în spatele misticismului, ocultismului,
etc., conştient sau inconştient, este prezent sistemul yoga".
Kundalini
şi yoga
După cum se zice, Kundalini este un şarpe
femelă sau o zeiţă culcată, dormitând sau stând în amorţeală la baza coloanei
vertebrale. Când s-a trezit cu ajutorul yogăi, se ridică de-a lungul coloanei
vertebrale, deschizând aşa-numitele chacra (centre metapsihice) şi conduce
astfel la unirea cu Brahma. "În mod tradiţional, ea este cunoscută şi sub
numele de Durga creatoarea, Chandi sălbatica şi însetată de sânge şi Kali
distrugătoarea. Ea mai este Bhajangi şarpele. În calitate de Chandi şi Kali, ea
are o ghirlandă de cranii în jurul gâtului şi bea sânge de om". Nu te joci
nepăsător cu Kundalini - decât dacă-ţi plac durerile violente şi febra, o
sănătate care se deteriorează, numeroase forme de nebunie sau moartea subită.
Shree Purohit Swami a devenit aproape
nebun, a mâncat frunzele la doi "nimbas" întregi, a mâncat frunzele
fără gust de "mudra" şi nu putea nici să stea în picioare, nici să
şadă jos. El menţionează un alt yoghin în care "focul" a bântuit timp
de şase la opt luni, şi un altul care a fost nevoit să stea sub un robinet cu
apă rece opt ore pe zi. Gopi Krishna, fondatorul unuia dintre centrele mondiale
de cercetare Kundalini, relatează astfel experienţa pe care a făcut-o cu
Kundalini:
"Ea a fost schimbătoare ani de zile,
dureroasă, obsedantă, fantoma-tică. Am trecut prin aproape toate stările de
conştienţă mediumnică, psihotică şi altele, şi câtva timp am fost la jumătatea
drumului între echilibru mintal şi nebunie. Scriam în multe limbi, dintre care
unele îmi erau necunoscute (facultatea mediumnică de scriere automată)".
El crede că majoritatea schizofreniilor şi
a oamenilor atinşi de psihoză maniaco-depresivă reprezintă cazuri în care
Kundalini funcţionează prost. Să observăm uşurinţa cu care această experienţă
produce tulburări mintale şi uşurătatea cu care menţionează el întâlnirile sale
personale cu cazuri de nebunie cauzată de Kundalini. El a trebuit să remarce că
în India se ştie foarte bine că practicile Hatha Yoga pot conduce la alienare
mintală.
"Odată trezită într-un trup care nu
este în armonie cu ea datorită diferitelor discipline, sau care nu este matur
din punct de vedere genetic pentru a o primi, puterea poate conduce la stări
mintale teribile, la practic toate formele de dezordine mintală, mergând de la
aberaţii de abia perceptibile până la formele cele mai îngrozitoare de nebunie,
la nevroze şi la paranoia, la megalomanie. Producând o presiune chinuitoare
asupra organelor reproducătoare, ea duce la un apetit sexual devorant şi
nesăţios".
Este bine de subliniat că stările de
Kundalini, stările mediumnice şi stările de posesiune au caracteristici comune,
printre care diferite manifestări oculte şi demonii femeli care vin noaptea să
se unească cu un bărbat. În lumina unor fapte ca cele de mai sus, creşterea
enormă a interesului pentru yoga Kundalini este un lucru foarte grav. (Unii
yoghini cred că singurele cazuri de combustie umană care nu iartă - oameni care
iau brusc foc - sunt rezultatul unei funcţionări proaste a lui Kundalini).
Kundalini
şi activitatea demonică
În general, se crede că această Kundalini
nu poate fi trezită în alt mod decât prin procedee specifice, însoţite de semne
specifice. Cu toate acestea, multe grupări oculte folosesc metode diferite
pentru a trezi Kundalini (de exemplu, metoda lui Edgar Cayce nu este cea a lui
Avalon), dar rezultatele sunt asemănătoare, ceea ce arată că trezirea are loc în
moduri diferite. Astfel, "Kundalini" poate servi ca deghizare pentru
activitatea demonică, permiţând demonilor să-şi atingă scopurile prin metode
diverse. În general, Kundalini are nevoie de câţiva ani pentru a atinge chacra
superioară, deşi ar putea exista şi cazuri de trezire spontană sau accidentală.
Rieker afirmă că: "Kundalini este punctul de sprijin al tuturor
practicilor yoga". Avalon spune că toate mantrele sunt manifestări ale lui
kundalini, ele constituie baza trezirii ei. (El remarcă şi faptul că mantrele
sunt puteri metapsihice care se pretează la o folosire imparţială. "Poţi
fi rănit sau ucis de Mantră"). Aceasta este puterea ocultă a magiei negre
cu care ocultistul poate răni sau ucide alţi oameni. În cartea sa Între Cristos
şi Satan, Dr. Koch dă mai multe exemple. Chiar şi Maharishi din MT descrie ceva
care seamănă puternic cu o Kundalini ocazionată de MT. MT şi Kundalini au
provocat fenomenele următoare: excitaţie sexuală ducând până la prostituţie
liberă, sincope, valuri de putere, experienţe ale unor vieţi anterioare, stări
demonice şi nebunie, oprire momentană a respiraţiei, proiecţie astrală, apariţia
unor "soma", puteri oculte care produc deschiderea lumii astrale,
folosirea de "akashic records", contactele cu spirite şi paranoia
extremă. Pretenţiile şi descrierile stărilor mintale atinse cu ajutorul
practicii MT şi cele rezultate din trezirea lui Kundalini sunt asemănătoare
(beatitudine, contopire sau unitate, percepţie crescută, descompunerea eului,
contemplare mistică, unire în Brahma, etc.). Se folosesc procedee analoge
(meditaţie sau mantre, contracţie a simţurilor, tehnici de respiraţie pe nări)
şi în final cele două practici implică o schimbare a identităţii.
În ceea ce priveşte excitaţia sexuală,
este necesar să dăm un avertisment aspru, din faptul că generaţia actuală
combină bucuros sexul cu spiritualitatea orientală. Sri Krishna Prem zice:
"Este mai sigur să te joci cu dinamita decât să practici yoga de
meditaţie" fără să posezi controlul complet al impulsurilor sexuale
interne şi externe. Avalon avertizează că nişte raporturi sexuale în timpul
primelor etape de Hatha yoga "se pot dovedi fatale". În fine, David
Fetcho, care cunoaşte bine teoria yogăi tantrice şi care a practicat-o
altădată, zice:
"La prima vedere este dificil să
găseşti punctul sensibil al unui lucru ca "trezirea lui Kundalini" în
MT. Totuşi, dacă observăm în profunzime o caracteristică centrală a acestei
practici, iniţierea, ca şi unele dintre tacticile mai puţin cunoscute de
public, totuşi predate de către Mişcare, am putea ajunge la concluzia că în MT,
ca tehnică yoga, este vorba într-adevăr de stimularea lui Kundalini metapsihică,
şi aceasta fie că persoana care meditează crede în existenţa ei, fie că
nu".
Lucrul acesta arată că însăşi practicarea
disciplinelor spirituale orientale în neştiinţă nu le anulează impactul.
Indiferent dacă crede sau nu în hinduism, practicarea yogăi va avea o influenţă
în viaţa participantului. E limpede, creştinul trebuie să evite orice formă de
yoga.